تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/04/10 - 08:03
کد خبر: 509197

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

هفته سرنوشت/ از صعود سعید تا برنده‌ها و بازنده‌های انتخابات

هفته سرنوشت/ از صعود سعید تا برنده‌ها و بازنده‌های انتخابات

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ها کشیده شدن سرنوشت انتخابات به دوره دوم با دو نامزد و همین‌طور حمایت قالیباف و قاضی زاده هاشمی از جلیلی بود که درپیشخوان مطبوعات خود عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند. قالیباف از جلیلی حمایت کرد و اردوگاه اشرافیت غربگرا و مدعی اصلاحات را به هم ریخت. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: انتخابات به دور دوم رفت قالیباف از جلیلی حمایت کرد

ملت بزرگ ایران روز جمعه در گامی استوار و امیدوارانه، عرصه انتخابات را با حضور خود مزین کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات ساعت 11:30 صبح شنبه آخرین گزارش از نتایج شمارش آرای ماخوذه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به شرح زیر در جمع خبرنگاران اعلام کرد.

1- آقای مسعود پزشکیان- فرزند حسین- شناسه نامزد ۲۲ - ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای
۲- آقای سعید جلیلی- فرزند محمد حسن- شناسه نامزد ۴۴- ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای
۳- آقای محمد باقر قالیباف- فرزند حسین- شناسه نامزد ۷۷- ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای
۴- آقای مصطفی پور محمدی- فرزند حسین- شناسه نامزد ۳۳- ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای

بر این اساس، هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان نفر اول و دوم به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند.

بر اساس ماده ۶۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت انتخاباتی در مرحله دوم از زمان اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع و تا ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رأی مرحله دوم ادامه خواهد یافت.

در ادامه وطن امروز نوشت: کاندیدایی که نمی‌داند!

 مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی است که در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت هشتم بود و با شعار «دولت عدالت، قانون و انصاف» به صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم وارد شد.

او طی سال‌های اخیر در گفت‌وگوهای مختلف به بیان برخی دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداخته است که در این گزارش سعی شده به این دیدگاه‌ها اشاره شود. از آنجا که اقتصاد اولویت ایران است و پزشکیان و جلیلی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافته‌اند، چشم افکار عمومی به دیدگاه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست‌جمهوری دوخته شده و اکثر مردم به دنبال آن هستند که انتخاب خود را بر اساس نگاه‌های اقتصادی نهایی کنند.

همان‌گونه که از اظهارات پزشکیان در مناظرات بر‌می‌آید، او خود بارها گفته که از اصول اقتصاد چیزی نمی‌داند و معتقد است باید نظرات اقتصادی را به اقتصاددانان سپرد، ولی در نگاه خود به اقتصاد این موضوع را در نظر ندارد که آیا می‌توان به هر نظریه اقتصادی متکی بود و آیا امکان ندارد که مثل دهه‌های گذشته اقتصاددانان پیشنهاداتی را اجرایی کنند که زوایای آن در بلندمدت به زیان کشور تمام شود؟

پزشکیان با پرچم چه کسانی به میدان آمد؟

پزشکیان در حوزه اقتصادی با پرچمداری افرادی مثل محسن هاشمی و حسن عابدی‌جعفری که در کابینه میرحسین موسوی عهده‌دار وزارت بازرگانی بود یا عباس آخوندی، وزیر اسبق راه و شهرسازی که پرونده ترک فعل‌های او از یاد و خاطره‌ها پاک نمی‌شود، به میدان انتخابات آمد.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: رقابت شانه به شانه جلیلی و پزشکیان

مهلت رأی‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ساعت 24 روز جمعه هشتم تیرماه به پایان رسید، اما انتخابات به پایان نرسید. در تمام طول شب و در شرایطی که ستاد انتخابات وزارت کشور ساعت به ساعت تعداد آرا و صندوق‌های شمارش شده و به تأیید ناظران رسیده را اعلام می‌کرد، نتایج از افزایش سایه به سایه آرای دو نامزد؛ یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی حکایت داشت. نتیجه‌ای که نشان می‌داد این دو نامزد با اختلاف قابل توجهی از دو رقیب  دیگر در صدر قرار دارند اما هیچ یک حائز اکثریت مطلق نشده‌اند و براساس اصل 117 قانون اساسی، انتخابات به دور دوم کشیده شده است.

چه آنکه اصل 117 تصریح دارد «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود. در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند.»

حوالی ظهر بود که محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور در اعلام آخرین نتایج حاصل از شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره‌ ریاست‌جمهوری و تجمیع آرای صندوق‌ها اعلام کرد که از مجموع 24 میلیون و 535 هزار و 185 برگه رأی مأخوذه که در 58 هزار و 640 صندوق شعب اخذ رأی انداخته شدند،

به ترتیب مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی در جایگاه اول و دوم نامزدهای منتخب مردم قرار گرفتند. محمدباقر قالیباف نیز ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رأی و مصطفی پورمحمدی  ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی کسب کردند و در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند. با احتساب این آرا و از آنجا که هیچ یک از دو نامزد حایز رأی بالاتر نتوانستند نصف به علاوه یک آرای مأخوذه (اعم از صحیح و باطله) را کسب کنند، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: پاستور از مسیر «آرای خاموش»

با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری هیچ یک از ۴ نامزد موفق به کسب حد نصاب (نصف به اضافه یک) نشدند و کار به دور دوم کشیده شد که جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - همین هفته- برگزار می‌شود.   این دومین بار در تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران است که رئیس جمهوری در مرحله دوم تعیین می‌شود و به خاطر همین سابقه، هواداران سعید جلیلی امیدوارند اتفاق سال ۱۳۸۴ تکرار شود که هاشمی رفسنجانی اگرچه در مرحله‌ اول پیشتاز بود ولی بازی را در مرحله دوم به محمود احمدی‌نژاد واگذار کرد.

امید اصلی برای مسعود پزشکیان اما این است که هم ممکن است بخشی از آرای  محمد باقر قالیباف به سوی پزشکیان سوق پیدا کند و هم مهم‌تر از آن آرای خاموش بیدار و به جانب او روانه شود.در واقع به نظر می رسد پزشکیان در دور دوم با جلیلی کار سختی پیش رو ندارد به شرطی که بتواند آرای مردد را پای صندوق رای بیاورد. 

زمان برای اصلاح طلبان کم است و نمی توانند در مدت کم پیام خود را به جامعه برسانند و بسیج انتخاباتی ایجاد کنند. اما ایجاد دو قطبی با جلیلی می تواند کار آن ها را هموارتر کند. حالا یک مرزبندی و صف بندی جدی و مشخص تری میان اردوگاه اصولگرایی و اصلاح طلبی در جهت پیروزی در راند دوم شکل گرفته است.

در همین راستا و در خصوص جزئیات و  میزان آرای هر یک از نامزد ها  بنا بر اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور جزئیات شمارش آرا به این شرح است:

تعداد شعب شمارش شده:  ۵۸۶۴۰ شعبه از ۵۸۶۴۰ شعبه
تعداد آرای شمارش شده : ۲۴.۵۳۵.۱۸۵ رأی
مسعود پزشکیان: ۱۰.۴۱۵.۹۹۱ رأی/ 42.45 درصد
سعید جلیلی:  ۹.۴۷۳.۲۹۸ رأی/ 38.61 درصد
محمدباقر قالیباف: ۳.۳۸۳.۳۴۰ رأی/ 13.79 درصد
مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶.۳۹۷ رأی/ 0.84 درصد

در همین راستا  احمد وحیدی وزیر کشور در نشست خبری  پس از پایان دور اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: ما یک بار دیگر در چند ماه گذشته توانستیم همگی باهم یک موفقیت را پشت سر بگذاریم.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد:  لزوم آگاهی سنجی و ارائه برنامه‌های قابل ارزیابی

شمارش آرای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به پایان رسید و براساس اعلام سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور،‌ انتخابات به دور دوم کشیده شد. ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای به ثبت رسیده است که از این تعداد مسعود پزشکیان،‌ ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای،‌ سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای،‌ محمدباقر قالیباف سه میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای را کسب کردند.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام داشت که میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ۴۰ درصد بوده است. مطابق اعلام محمداسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور روز شنبه مورخ ۹ تیرماه مرحله دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیرماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور افزود: براساس این آمار، نفرات اول و دوم یعنی آقایان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند و پس از تبلیغات، انتخابات برگزار خواهد شد. وی یادآور شد: میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ۴۰ درصد اعلام شد و آمار استانی به تفکیک در پرتال وزارت کشور منتشر خواهد شد.

جوان نوشت: صعود سعید

 تحلیل انتخابات هشتم تیر تا سال‌ها گریبان تحلیلگران را می‌گیرد. صورت ظاهر نتایج آن را می‌توان با شگفتی‌های چندگانه نشان داد، اما تحلیل دقیق‌تر آن، هم زمان می‌برد و هم یک کار پژوهشی علمی می‌خواهد. مردم ایران نشان دادند بسیار پیش‌بینی‌ناپذیر هستند و فراتر از نظرسنجی‌ها ظاهر می‌شوند.

اولین این شگفتی‌ها صعود رأی سعید جلیلی از ۴ میلیون قبلی به ۵/۹ میلیون فعلی است و این ابطال گزاره‌ای بود که می‌گفتند جلیلی یک سبد رأی مشخص و ثابت دارد و آن سبد تکان نمی‌خورد. می‌توان رأی مسعود پزشکیان را هم شگفتی دوم دانست، اما اصلاح‌طلبان در تریبون‌ها و روزنامه‌های خود ابراز می‌کردند که مشارکت در انتخابات، بالای ۶۰ و پزشکیان، پیروز مرحله اول است. بنابراین دست‌کم از زاویه دید آنان رأی او یک شگفتی نیست و نبود، برعکس باید آن‌ها را بهت‌زده کرده باشد!

از طرفی مشارکت در این انتخابات را نظرسنجی‌ها بیشتر پیش‌بینی می‌کردند و این خود شگفتی تازه‌ای شد. اکنون سعید و مسعود در مرحله دوم رقابت می‌کنند. هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که مرحله دوم مثل همیشه با کاهش نرخ مشارکت همراه می‌شود یا برعکس این‌بار با افزایش همراه است. حتی این انگاره که آن بخش از آرای قالیباف که متأثر از عملکرد اوست، به سبد پزشکیان می‌رود و آن بخش که متأثر از شخصیت انقلابی اوست، به سبد جلیلی، چندان چنگی به دل نمی‌زند.

آن‌قدر بازار مکاره تحلیل‌های دوزاری آبکی از قوطی عطاری کسانی که از مردم فاصله دارند، زیاد شده است که ذهن‌ها آشفته و عقل‌ها دم‌به‌دم حیران می‌شوند. این انتخابات در هر استانی یک شگفتی بود. باید دید مرحله دوم قلوب مردم به کدامین جهت هدایت می‌شود.

جام جم نوشت: هفته سرنوشت

حالا تا ۱۵ تیرماه یک هفته سرنوشت‌ساز پیش‌روی پزشکیان و جلیلی قرار دارد که آنان با طرح و تبیین دیدگاه‌ها و برنامه‌های‌شان انتخاب دیگری را فراروی ملت قرار داده تا نهمین رئیس جمهور ایران اسلامی از دل صندوق‌های رأی انتخاب شود.دیروز آمارها نشان داد که با شمارش آرای مردمی در ۵۸هزارو۶۴۰ شعبه در۴۸۲شهرستان، ۲۴.۵میلیون رأی اخذ شده تا دور اول انتخابات مشارکتی ۴۰درصدی را به نمایش بگذارد.

بر اساس گزارش‌های اعلام‌شده از تعداد کل ۲۴میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵رأی صحیح و باطله اخذشده در سراسر کشور، مسعود پزشکیان ۱۰میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی، سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳هزار و ۲۹۸رأی، محمدباقر قالیباف سه میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رأی و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶‌هزار و ۳۹۷ رأی را به خود اختصاص دادند، به‌طور کلی مشارکت در این دوره ازانتخابات۴۰درصد بوده که دراین بین ازمجموع آرای تاییدشده؛پزشکیان ۴۲.۶درصد،جلیلی۳۸.۸درصد،قالیباف ۱۳.۸درصد و پورمحمدی ۰.۸درصد آرا راکسب کردند.نفر اول و دوم یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی نیز به‌عنوان دارنده برترین آرای این دوره برای شرکت در رقابت دور دوم به شورای نگهبان معرفی شدند و تا ۲۴ساعت قبل از روز رأی‌گیری یعنی جمعه ۱۵ تیرماه فرصت تبلیغ برای افزایش آرای سبد خود دارند.
   
نیمه تیرماه و اتمام قرار مشارکت ملی

بر اساس شرایط موجود قرار است پرونده دولت چهاردهم در نیمه تیرماه و با پای کار آمدن مردم برای اتمام قرار مشارکت جمعی در جهت تعیین سرنوشت ملی باز شود. به زبانی دیگر وظیفه ملی تعیین سرنوشت کشور در نیمه تیرماه تکمیل می‌شود و نقش مردم همیشه در صحنه برای زدن مهر تایید روی نظام جمهوری اسلامی ایران در ۱۵تیرماه بسیار تعیین‌کننده است.

پرواضح است که نتایج در دوم انتخابات همانند راه‌رفتن روی لبه باریکی است که انتخاب هرکدام ازشیوه‌های راه‌رفتن روی این لبه باریک،می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت چهارسال پیش‌رو باشد وانتخاب فرد اصلح است که می‌تواندراه‌رفتن روی این لبه باریک را برای بالغ بر۸۰میلیون ایرانی آسان کند؛ بنابراین اهمیت مشارکت دراین دورکمتر از دورنخست نیست و برای تکمیل این جهاد نیاز است مجددا مردم برای رأی‌دهی به صحنه انتخابات آیند.

در ادامه همشهری نوشت: برنده‌ها و بازنده‌های انتخابات

ماراتن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درحالی به دور دوم کشیده شد که نتایج نهایی دور نخست از رقابت تنگاتنگ مسعود پزشکیان و سعید جلیلی حکایت دارد؛ نتایجی که براساس نظرسنجی‌های انجام شده پیش از انتخابات تاحدود زیادی قابل پیش‌بینی بود.

در شرایطی که براساس اعلام ستاد انتخابات کشور، مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در روز جمعه پیش‌رو، یعنی 15تیرماه1403برگزار می‌شود، آمارها از میزان مشارکت 40درصدی در انتخابات 8تیرماه خبر می‌دهد؛ آماری که با میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم (41درصد) تفاوت معناداری را نشان نمی‌دهد.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: داستان این مرحله فرق دارد

برای گمانه‌زنی درباره چشم‌انداز صندوق‌های رای در شامگاه 15 تیر ابتدا باید بدانیم 8‌ تیرماه چه اتفاقاتی افتاد. مشارکت 40 درصدی در دور اول انتخابات تقریبا 10 درصد کمتر از میانگین همه نظرسنجی‌های انجام‌شده بود. در چنین شرایطی سه سبد رای شکل گرفت؛ سبد 10 میلیونی پزشکیان، سبد 9 میلیونی جلیلی و سبد سه میلیونی قالیباف. این سبد‌ها چه اجزایی دارند و چه نقشی در دور دوم انتخابات بازی می‌کنند؟

1. مسعود پزشکیان

سبد پزشکیان سه بخش عمده داشت؛ قومیت‌ها، پیرامون و مذهبی‌های سنتی.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد در انتخابات متکثر 1403 شکاف قومیت دوباره فعال شد. قومیت فی‌النفسه شکافی درجه یک در انتخابات‌های ایران نیست، یعنی اگر ذیل موضوعات عمومی‌تری قرار بگیرد به شکل صددرصدی فعال نمی‌شود، مثلا در انتخابات 88 با سطح نزاع هویتی و گفتمانی‌ای که شکل گرفت مساله قومیت عملا به حاشیه رفت و به شکل جدی فعال نشد یا در انتخابات 1400 سبد رای آقای رئیسی به شکلی وسیع بود که قومیت به موضوع درجه 2 انتخابات هم تبدیل نشد، اما در انتخابات اخیر- که فاقد ابرچالش گفتمانی برای تمایز نامزدها بود- دوباره مساله قومیت فعال شد و بخش مهمی از آن به سبد مسعود پزشکیان رفت. دومین بخش سبد رای پزشکیان روستا‌ها و بخش‌هایی بود که در ادبیات جامعه‌شناسی به درست یا غلط حاشیه یا پیرامون خوانده می‌شوند.

وی در تجمیع آرای روستاهای کوچک (نه همه روستاها) بیش از 50 درصد آرا را کسب کرده بود و اگر این الگو در کلانشهر‌ها ادامه پیدا می‌کرد، ممکن بود او در دور اول پیروز انتخابات شود. اینکه چرا اقبال به او در روستاها بیشتر بود شاید به ادبیات عامه‌پسندترش نسبت به بقیه نامزدها در تبلیغات بازگردد.

قسمت سوم رای او احتمالا بخشی از طبقه مذهبی غیرسیاسی جامعه است؛ طیفی که از او حس منفی و رادیکال در ضدیت با نشانه‌های دینی نیافت. ماجرای روحانی و تصویب سند 2030 خاطرتان هست؟ در انتخابات 96 بخشی از طیف مذهبی غیرسیاسی از منظر سنت‌ها به دلیل چنین ملاحظه‌ای به روحانی رای ندادند اما چنین حسی احتمالا با شدت زیاد درخصوص پزشکیان شکل نگرفت.

اما مسعود پزشکیان با وجود حمایت تمام‌قد محمدجواد ظریف و سیدمحمد خاتمی نتوانست تکانه‌ای جدی در بدنه تحریمی‌ها ایجاد کند، عدم اقبال جدی به او در شهرهای بزرگ به نحوی که کار انتخابات تمام شود تا حدودی این گزاره را ثابت می‌کند. از سوی دیگر نوع ظهور و بروز او در مناظره‌های انتخاباتی به هیچ عنوان به‌گونه‌ای نبود که تصویر یک مدیر شش‌دانگ کارآمد در سابقه متوسط بسازد. پزشکیان اگر در این بدنه رایی به‌دست آورده باشد به سبب رای منفی رقبا بوده است.

2. سعید جلیلی

عمده بدنه رای جلیلی به پایگاه ایدئولوژیک او برمی‌گردد؛ پایگاهی که سال 84 بین احمدی‌نژاد و قالیباف و سال 92 بین جلیلی و قالیباف تقسیم شد، اما در انتخابات‌های 88 و 1400 یکپارچه به سبد رئیسی و احمدی‌نژاد ریخت. به نظر می‌رسد بخش عمده و نه همه این بدنه در هشتم تیر به جلیلی رای داده‌اند.

دومین بخش از رای جلیلی به فضای عاطفی برآمده از پرواز اردیبهشت برمی‌گردد، قسمت مهمی از هواداران دولت سیزدهم جلیلی را نزدیک‌ترین فرد به آن فضا یافته‌اند. بخش سوم سبد رای جلیلی به جامعه شبکه‌ای شده در پیام‌رسان‌هایی مثل ایتا و...  برمی‌گردد؛ بدنه‌ای که به شکل منسجم در انتخابات مجلس سال 1402 هم موثر بود. نکته قابل‌تامل برای کمپین جلیلی روستاهاست، صندوق‌های رای باید به‌دقت مورد تحلیل قرار گیرند اما به نظر می‌رسد در تجمیع صندوق‌های روستایی که پیش از این فکر می‌شد خاستگاه اصلی رای جلیلی باشد، او رتبه نخست را نداشته و با رقیب دور دومش فاصله داشته است.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در صورت جنگ تمام خاورمیانه به لرزه درمی‌آید
مذاکرات آتش‌بس و بحران انسانی در غزه محور گفتگو میان فیدان و هنیه
کشف ۲۱۵ کیلوگرم تریاک در اهواز
هشدار نارنجی هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع دمای ۴۹ درجه و بالاتر
اثرات پنهان و خاموش جنگ طولانی بر درون «اسرائیل»
شورای نگهبان نقش تعیین‌کننده‌ای در صیانت از قانون ایفا کرده است
حجت الاسلام جباری عمر خود را صرف ترویج معارف اهل بیت کرده است
بخشش قاتل به عشق امام حسین(ع)
سقوط مرگبار یک کارگر به چاهی در آزادراه تهران - شمال
تماس تلفنی نخست وزیر مالزی با رئیس جمهور منتخب
نرم‌افزارهای خطرناک تلفن همراه را بشناسید
دستگیری عامل ربودن کودک ۳ ساله در پارک شهر
افزایش قیمت سکه در بازار تهران
جنایت و نسل کشی در غزه بی سابقه است
نرخ گذاری بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین
عربستان دیگر با ما نیست
چین بزرگترین تهدید برای آمریکا است
تصمیم عجیب یامال؛ ستاره بارسا شماره مسی را نخواست!
واکنش فدراسیون فوتبال به اعتراض پرسپولیس
از پرداخت وام اربعین چه خبر؟
اعلام حکم نهادهای رسمی علیه هیأت کرجی + جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top